Reakce MMR na rozhovor Seznam Zpráv s titulkem Pomalá výstavba: Nejsme neschopní, ale máme hloupé předpisy, říká šéf IPR
Reakce MMR na rozhovor Seznam Zpráv s titulkem Pomalá výstavba: Nejsme neschopní, ale máme hloupé předpisy, říká šéf IPR
25. 11. 2022
“RUŠÍ SE PRAŽSKÉ STAVEBNÍ PŘEDPISY?”
Není pravda, že by se MMR zavázalo ke zrušení pražských stavebních předpisů. Novela stavebního zákona neobsahuje a nikdy neobsahovala zrušení zmocnění pro jejich vydání. Když se přijímá nový zákon, prováděcí předpisy se prostě musí upravit, aby s ním byly v souladu. Novela tedy nadále počítá s tím, že hlavní město Praha bude mít své vlastní stavební předpisy, a to formou prováděcího předpisu k novému stavebnímu zákonu.
Nový stavební zákon i jeho aktuálně projednávaná novela umožňuje, aby si městské stavební předpisy vydala tři města – Praha, Brno a Ostrava. Mají zároveň možnost podílet se i na tvorbě celostátní vyhlášky a stanovit si odpovídající požadavky, které je možné začlenit do části týkající se např. velkých měst.
“POMALÁ a NEKVALITNÍ VÝSTAVBA”
Pokud někdo poukazuje na pomalou a nekvalitní výstavbu na území hl. m. Prahy, tak to není problém celostátních předpisů, ale právě pražských stavebních předpisů, které jsou účinné od srpna 2016. Nejedná se totiž o záměry, které smí regulovat celostátních předpisy stavebního zákona, neboť pro území hl. m. Prahy se musí postupovat v souladu s pražskými stavebními předpisy.
Novela stavebního zákona respektuje úlohu obce, která má vždy postavení účastníka řízení při umisťování záměrů do svého území. Zástupce obce, kterým je za Prahu právě Institut plánování a rozvoje (IPR), hájí zájmy občanů s poukazem na stávající a budoucí potřeby dané obce. Pokud je IPR rozčarován nad stavbami na území hl. m. Prahy, pak očividně neplní svou úlohu zástupce obce, neboť obec (v Praze IPR) má vždy možnost výslednou podobu výstavby ovlivnit již ve fázi jejího povolování.
Definice stavební čáry, uliční čáry a výšky římsy není důvodem k tomu, že se staví rychleji. Skutečnost, že stavební čára, uliční čára a výška římsy není v celostátních předpisech definována, neznamená, že tyto parametry neexistují mimo Prahu. To, že celostátní předpisy definici neobsahují, není důvodem zpomalení výstavby. Stavební čára je tvořena zástavbou a vznikne ať je definována či nikoliv, stejně tak výška římsy.
Pražské stavební předpisy nejsou ukázkou vzoru moderního předpisu. Naopak více limitují výslednou podobu zástavby, protože se zaměřují převážně na urbanismus města. Navíc celou situaci ještě znepřehledňují, protože obsahují z velké části ty samé předpisy, které platí pro zbytek republiky.
“BLOKOVÁ ZÁSTAVBA”
Tvrzení, že „pražské stavební předpisy umožňují, na rozdíl od celostátních předpisů, využívat ve městě blokovou zástavbu“ je irelevantní. Pražské stavební předpisy blokovou zástavbu nijak nedefinují. Možnost ji realizovat vyplývá z charakteru území, který se odvozuje stejně v Praze, jako např. v Českých Budějovicích. Pokud je vytvářeno nové území, pak je nutné, aby případný typ zástavby stanovil územní či regulační plán, nikoliv stavební předpisy. Ty se svou obecností nemohou konkrétní požadavky pro konkrétní území stanovit, to prostě není možné.
“CITY DEAL”
Pokud má být pro stavebníky vytvořeno jasné a transparentní prostředí, pak ho nelze vytvořit tak, jak navrhuje uskupení CITY DEAL, tedy pomocí několika desítek dalších městských předpisů, které by byly různě uplatňovány a vykládány bez jednotného metodického vedení.
Města, která usilují o možnost si stavební předpisy vydat, by mohla vydat předpisy i v části bezbariérových řešení, což by bylo pro uživatele velice nekonformní, neboť by v jednom městě byl stanoven sklon chodníku jinak než v dalších městech. Naopak jednotnost celorepublikových předpisů v oblasti bezbariérových řešení je pokládána za vzor celé Evropě.