6. 4. 2020
Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová dnes předložila Vládě ČR návrh zákona o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru na odvětví cestovního ruchu. Nový zákon tak umožní jak ochranu cestovních kanceláří před možným úpadkem, tak jejich klienty, kteří nepřijdou o své peníze za koupi zájezdu. Vláda návrh zákona schválila a nyní míří k projednání do Poslanecké sněmovny. Cestovní kanceláře nejsou v důsledku přijatých opatření schopny v současné době realizovat zájezdy.
„Po dobu trvání tzv. ochranné doby zákazník obdrží poukaz na zájezd, který bude moci vyčerpat na náhradní zájezd. Cestovní kancelář bude mít povinnost zákazníkovi po dobu ochranné doby nabídnout bez doplatku rovnocenný zájezd. Pokud to nebude možné, ochranná doba skončí a cestovní kancelář bude povinna uhradit zákazníkovi veškeré platby za původní zájezd. Na základě navrhovaného opatření tak budou moci zákazníci své zájezdy přesunout na pozdější vhodnější dobu. Je to jedno z opatření, které navrhujeme s cílem zachránit odvětví cestovního ruchu a zároveň chceme, aby lidé nepřišli o své peníze,“ vysvětluje ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová. Zároveň bych chtěla ubezpečit klienty cestovních kanceláří, že se nemusí obávat, poukazy jsou chráněny zárukou pro případ úpadku CK, doplnila ministryně.
Nový zákon pamatuje i na skutečnost, že zákazník náhradní zájezd v ochranné době nekoupí a poukaz tak nevyužije. Cestovní kancelář mu tak po skončení ochranné doby vrátí veškeré uhrazené platby. Ochranná doba se neuplatní jen u zvláště zranitelných skupin zákazníků, kteří budou moci poukazy odmítnout. Mezi tyto zákazníky patří například osoby se zdravotním postižením, osoba vedená v evidenci úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání, těhotná žena, osoba čerpající mateřskou nebo rodičovskou dovolenou nebo senioři. V tomto případě ochranná doba končí oznámením zákazníka o odmítnutí poukazu na zájezd.
Návrh zákona dále počítá s okruhem zákazníků, kteří mají zakoupený zájezd s termínem zahájení do 31. srpna 2020 a kteří tento zájezd z řady důvodů nechtějí nebo nemohou absolvovat - např. z důvodu ztráty zaměstnání, jiných sociálních a ekonomických dopadů pandemie, popř. i obav o své zdraví. Tito zákazníci mají sice podle občanského zákoníku možnost odstoupit od smlouvy, jsou však povinni cestovní kanceláři uhradit odstupné (tzv. storno poplatky). V tomto případě může zákazník požádat cestovní kancelář o vydání poukazu na zájezd v hodnotě odstupného a přesunout tak svůj zájezd na pozdější dobu. Návrh tak vyvažuje zájmy zákazníků a cestovních kanceláří.