Města a obce mají šanci na ekologičtější veřejnou dopravu

10. 06. 2019 | ČR

Ministerstvo pro místní rozvoj před pár dny vyhlásilo výzvu na nízkoemisní a bezemisní vozidla pro uhelné regiony, která je zaměřena na podporu nákupu těchto vozidel pro veřejnou dopravu ve strukturálně postižených krajích. Města v Moravskoslezském, Ústeckém a Karlovarském kraji tak mají šanci na kvalitnější a ekologičtější dopravu. Náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka vysvětluje, jaké záměry v této oblasti má Moravskoslezský kraj.

Co si od vypsané výzvy slibujete?

Začnu jinak, v našem kraji v minulosti dominovalo znečištění ovzduší těžkým průmyslem. V posledních letech to už ale byla lokální topeniště a nyní je to doprava. Hlavní podniky v našem kraji ArcelorMittal, Vítkovice nebo Třinecké železárny investovaly mnoho prostředků do odprášení a jiných ekologických opatření, díky kterým jsou dnes na jednom a půl procentu toho, co do ovzduší vypouštěly před třiceti lety. Díky kotlíkovým výzvám se daří vyměňovat skoro deset tisíc kotlů, což situaci také velmi zlepšilo. Nejvíce kontroverzní zůstává doprava, kde sice značnou část znečištění tvoří oděr pneumatik a prach, který se znovu rozvíří při jízdě a na vlastní emise z výfuků připadá je malá část celkového znečištění. Ale pokud je možnost v centrech měst nahradit vozidla s dieselovými motory, kde je koncentrace znečištění nejvyšší, pomůže i těch pár procent. Je to celý komplex opatření, jde o to, aby se náš kraj na mapě znečištění nevyjímal pořád červenou barvou.

Výzva s alokací jedna miliarda korun je určená pro kraje a obce, pokud poskytují veřejné služby v přepravě cestujících samy, dopravci ve veřejné dopravě na základě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících. Co konkrétně má v plánu Moravskoslezský kraj?

Výzva je určena pro všechny dopravní subjekty v kraji. Městské dopravní podniky i soukromé dopravce. A v tom je háček celé výzvy. Zatímco ostravský dopravní podnik má vše plně pod kontrolou a může si jasně říci, co kde bude jezdit a co chce vyměnit, kraj vše soutěží ve veřejné soutěži u soukromých dopravců. Takže mezi rozhodnutím a realizací jsou zhruba tři roky. Proto jednáme s ministerstvem, jak umožnit, aby nové ekologická vozidla jezdila nejen v naší krajské metropoli, ale i v ostatních městech, především v lokalitě Havířov a Karviná. Snad se tedy povede, aby nová vozidla s opravdu nízkými emisemi jezdila už brzy v celém kraji.

 

Mohlo by vás zajímat

Všechny aktuality

Setkání se zástupci MMR

06. 05. 2024 | ČR

Pozvánka na "Setkání se zástupci Odboru strategií a analýz regionální politiky a politiky bydlení Ministerstva pro místní rozvoj", které proběhne dne 24.května 2024 od 10:00 hodin v zastupitelském sále na Krajském úřadě Karlovarského kraje, ul. Závodní 353, 360 06 Karlovy Vary.

Příprava 6. Akčního plánu Strategie RE:START

01. 05. 2024 | ČR

V měsíci dubnu 2024 byla zahájena příprava 6. Aktualizace Souhrnného akčního plánu Strategie restrukturalizace Ústeckého, Moravskoslezského a Karlovarského kraje 2025-2026.

Delegace z Ukrajiny na návštěvě v uhelných regionech

29. 04. 2024 | ČR

Ve dnech 22.-26. 2024 přijeli na pracovní návštěvu do ČR, na pozvání Ministerstva pro místní rozvoj a s pomocí organizace Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ), zástupci ukrajinské správy a samosprávy z regionální i národní úrovně uhelných regionů Ukrajiny.

Výzva: Demolice budov v sociálně vyloučených lokalitách pro rok 2024

03. 04. 2024 | ČR

V návaznosti na Strategii RE:START vyhlásilo MMR ČR výzvu na dotace programu Podpora revitalizace území, podprogram Demolice budov v sociálně vyloučených lokalitách, specifický dotační titul pro území ÚK, MSK a KVK.

Region je jako operační systém. Když se zasekne,
potřebuje Restart.

Jedině tak lze znovu a lépe nastavit všechny důležité funkce a služby.