Cestovní kanceláře
Můžu jako cestovní kancelář žádat i o podporu v rámci dotačního programu COVID – cestovní agentury nebo COVID – Průvodci v cestovním ruchu?
Ne, jednotlivé formy podpory v rámci dotačního titulu COVID-podpora cestovního ruchu (COVID – Cestovní kanceláře, COVID – Cestovní agentury a COVID – Průvodci v cestovním ruchu) není možné kombinovat.
Kdy bude možné žádost podávat?
Elektronický formulář Žádosti je zpřístupněn od 11. 11. 2020 od 12 hod. do 11. 01. 2021
do 12 hod. na
http://www3.mmr.cz/zad.
Kdo může o podporu žádat?
Cestovní kancelář podle § 2 odst. 1 zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu, ve znění pozdějších předpisů (dále také jen ZCR), tedy podnikatel, který je na základě státního povolení k provozování živnosti (koncese) oprávněn sestavovat služby cestovního ruchu pro účely zájezdu, nabízet a prodávat zájezdy (§ 1b odst. 1 ZCR) nebo zprostředkovávat spojené cestovní služby (§ 1c odst. 1 ZCR).
Požádat o podporu může také cestovní agentura
[1], která:
- minimálně po dva roky předcházející podání žádosti byla provozovatelem cestovní kanceláře,
- po 31. 8. 2020 živnostenskému úřadu oznámila přerušení (nikoliv zrušení) provozování živnosti „Provozování cestovní kanceláře“.
V květnu 2020 jsme skončili podnikání, ale hodláme činnost cestovní kanceláře obnovit. Můžeme požádat o dotaci?
Ne, v tomto případě nárok na poskytnutí dotace nevzniká, protože žadatel není cestovní kanceláří.
Provozování cestovní kanceláře jsme dočasně přerušili a nadále podnikáme jako cestovní agentura. Máme nárok na dotaci?
O dotaci si můžete požádat pouze tehdy, pokud jste cestovní kancelář skutečně provozovali alespoň do 31. 8. 2020.
Jaké jsou další podmínky získání dotace
Žadatel, s výjimkou cestovních agentur, které byly nejméně do 31. 8. 2020 cestovními kancelářemi, musí být řádně zajištěn pro případ svého úpadku. Tato skutečnost se prokazuje zasláním stejnopisu nebo ověřené kopie pojistné smlouvy a k ní přináležející pojistky (tzn. dvou dokumentů) Ministerstvu pro místní rozvoj. Skutečnost, že ministerstvu byly dokumenty doručeny lze ověřit na
internetových stránkách ministerstva v seznamu cestovních kanceláří.
Žadatel také nesmí být ke dni podání žádosti v prodlení s vyplácením plateb uhrazených zákazníkem patřícím do skupiny zvlášť zranitelných osob definovaných v § 3 odst. 3 Lex Voucher
[2], kteří využili svého práva a odmítnuli poukaz na zájezd vystavený v souladu s tímto zákonem. Prokazuje se prohlášením v příloze č. 5 – Prohlášení žadatele o poukazech na zájezd. Pokud cestovní kancelář v tomto období žádné zájezdy nerušila nebo nevydala žádné poukazy (vouchery), např. proto, že se zákazníky dohodla přesunutí termínu zájezdu nebo zákazníkům vrátila platby uhrazené za zájezd, vyplní žadatel tato pole v prohlášení s nulovými hodnotami; tyto skutečnosti nebrání udělení dotace.
Jaká je výše dotace?
Dotace představuje nejvýše 2,5 % plánovaných tržeb pro rok 2020, maximálně však 50násobek příspěvku cestovní kanceláře do garančního fondu cestovních kanceláří pro rok 2020. Celková výše podpory také nesmí přesáhnout částku režimu de minimis (200 000 € během posledních tří let). Výši dotace zjistíte jednoduše po zadání uhrazeného příspěvku do garančního fondu cestovních kanceláří pro rok 2020 v příloze č. 6 – Výpočet výše dotace pro CK.
Z jaké výše příspěvku do garančního fondu cestovních kanceláří vycházet? Co když jsem příspěvek uhradil až v květnu nebo jsem dodatečně zjistil, že jsem uhradil příspěvek v nesprávné výši?
Pro výpočet výše dotace se vychází z příspěvku cestovní kanceláře do garančního fondu cestovních kanceláří na rok 2020, který byl uhrazen nejdéle do 31. 3. 2020. K příspěvku uhrazenému po tomto datu se nepřihlíží.
Na jaké účely je dotace určena?
Žadatel prostředky získané z dotace může použít na úhradu provozních nákladů a/nebo nároků zákazníků z uzavřených smluv o zájezdu, které byly zrušeny z důvodu pandemie koronaviru v období od 20. 2. 2020 do 10. 10. 2020 na základě § 2535 nebo § 2536 odst. 1 písm. b) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
Co je vydaný a uplatněný poukaz na zájezd?
Poukaz na zájezd je platební prostředek určený k úhradě ceny za zájezd vystavený cestovní kanceláří.
Za vydaný se poukaz na zájezd považuje v okamžiku, kdy byl předán zákazníkovi (dostal se do dispozice zákazníka).
Za uplatněný se poukaz považuje v okamžiku, kdy jej zákazník použil k úhradě zájezdu (lhostejno, zda se jednalo o úhradu zálohy, doplatku nebo celé ceny zájezdu) a poukaz se tak znovu dostal do dispozice cestovní kanceláře.
Z jakého důvodu jsou zjišťovány údaje o vydaných poukazech na zájezd? Co když žádné poukazy cestovní kancelář nevydává? Projeví se tato skutečnost ve výši dotace?
Údaje o vydaných poukazech na zájezd (vouchery) jsou zjišťovány pro účely zhodnocení situace na trhu zájezdů, počtu a hodnotě vydaných a uplatněných poukazů na zájezd. Pokud cestovní kancelář poukazy na zájezd nevydává, uvede v prohlášení nulové hodnoty. Skutečnost, že cestovní kanceláře nevydává poukazy, nemá vliv na výši dotace.
Do přílohy č. 5 se tak uvede celkový počet vydaných voucherů, tj. i těch, které byly následně odmítnuty ze strany zvlášť chráněných zákazníků a těmto zákazníkům byly vráceny peněžní prostředky uskutečněné za zájezd. Tyto poukazy pak cestovní kancelář vykáže jako uplatněné.
Jak je to s jednotlivými službami cestovního ruchu (např. ubytování), které jsou ale řádně pojištěné proti úpadku CK a jsou vykázány v rámci měsíčního reportingu vůči pojišťovnám? Bude možné na ně čerpat podporu v dotačním titulu COVID – Cestovní kancelář?
Ne, podpora z dotačního titulu COVID – cestovní kanceláře se vztahuje k plánovaným tržbám z prodeje zájezdů, resp. služeb cestovního ruchu, které jsou součástí spojených cestovních služeb. Výše podpory se odvíjí od příspěvku uhrazeného cestovní kanceláří do garančního fondu.
Jak prokázat využití peněz na vratky pro klienty na vrácení klientům rozhodného období?
Cestovní kancelář použije prostředky získané z dotace na úhradu provozních nákladů a/nebo nároků zákazníků z uzavřených smluv o zájezdu s termínem zahájení v období od 20. 2. 2020 do 10. 10. 2020, které byly zrušeny z důvodu pandemie koronaviru na základě § 2535 nebo § 2536 odst. 1 písm. b) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
Příjemce dotace je povinen archivovat všechny dokumenty související s dotací minimálně 10 let od proplacení dotace. Příjemce doloží pro možnost následné kontroly samostatnou účetní evidenci.
Podpora pro podnikatelské subjekty s objemem tržeb přesahujícím 0,5 mld. Kč – jaké kritérium je stanoveno/očekáváno pro případnou dodatečnou výzvu pro velké CK/CA, pokud bude tato možnost notifikována Evropskou komisí? Bude podpora přístupná všem, kteří přesáhli limit 200.000 EUR nebo bude stanoveno jiné kritérium, např. objem tržeb? Bude se jednat o podporu pouze pro CK nebo i pro CA?
Případná další podpora se bude týkat výhradně cestovních kanceláří s objemem tržeb z prodeje zájezdů přesahujících 0,5 mld. Kč/rok. Upozorňujeme ale, že výzva bude vyhlášena pouze v případě úspěšné notifikace dotačního titulu ze strany Evropské komise.
Co musí žadatel splnit po získání dotace?
Žadatel musí po udělení dotace pokračovat v podnikání jako cestovní kancelář, popř. jako cestovní agentura, nejméně dalších šest měsíců od udělení dotace.
[1] Podnikatel, který je oprávněn na základě ohlášení volné živnosti provozovat činnost v rozsahu uvedeném v § 2 odst. 3 zákona č. 159/1999 Sb.
[2] Zákon č. 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu