Rozhovor: Republika bude tak pevná, jak zdravé a silné budou její obce

11.1.2016

Rozhovor s předsedou Svazu měst a obcí ČR Františkem Luklem. V jakém stavu podle vás jsou regiony – především malé obce a města v ČR – na přelomu roku 2015/2016?

  1. V jakém stavu podle vás jsou regiony – především malé obce a města v ČR – na přelomu roku 2015/2016?
Malé obce jsou kostrou územní samosprávy naší země. Česká republika bude tak pevná, jak zdravé a silné budou její obce. Zatím se zdá, že nám nehrozí žádná větší infekce. Je to dáno především tím, že starostky a starostové našich obcí neztrácí optimismus ani zdravý rozum. Většinu problému řeší sami, neboť s pomocí státu nelze vždy počítat. Toto ale nejde do nekonečna. I zdravý organismus někdy potřebuje sezónní prohlídku, preventivní očkování nebo vitamínovou kapsli.
.
  1. I když obce hospodaří dobře, stěžují si na dlouhodobý nedostatek peněz. Lze tuto věc vůbec vyřešit?
Obce jsou dlouhodobě podfinancovány. To, že mají na svých účtech určité úspory, souvisí s rozvážností jejich zastupitelstev. Pokud stát finance nedával, spíše škrtil či bral a naopak přidával povinností a úkolů, pak jsme museli přistoupit k šetření, abychom měli třeba na spolufinancování evropských projektů. Ale také na aktivity, které dnes nepokryjete z národních dotací.
Obce se chovají tak, jak se chová zodpovědná rodina. A odmítají být trestány za dobré hospodaření ve stylu „máte se dobře, co byste chtěli“. Pokud by zvítězil tento demotivační systém, pak se republika rozsype jako domeček z karet. 
Jediným řešením je změna rozpočtového určení daní. V prvé řadě vrácení koeficientu u DPH na úroveň 21,4%, který tu byl kdysi, a žádné další ubírání. Naopak, seriózní debata o další motivaci aktivních obcí, které lákají a motivují občany, podnikatele a jiné subjekty. A jako červená nit se musí táhnout veškerým rozhodováním státu pravidlo, že co na nás stát převede s povinnostmi, to si i zaplatí. Jinými slovy spravedlivá platba za sdílené výkony státní správy.
 
  1. Vidíte z hlediska finančního a dotačního zabezpečení rok 2016 jako lepší rok než ty předchozí? MMR zajistilo pro rok 2016 možnost investovat až 1,4 miliardy korun do rozvoje regionů - ale dokážeme to jako republika využít?
MMR je lídrem mezi resorty, protože rozšiřuje škálu národních dotačních titulů. Evropské strukturální a investiční fondy nového programového období poskytuji sice na jednu stranu dostatek finančních prostředků, na stranu druhou ale mnohé aktivity v obcích nepokrývají. Jde především o oblast infrastruktury místních komunikací, společných kanalizací či investic, které byly dříve dotovány z programu rozvoje venkova.
Obce tak budou cílit na IROP a hledat možnosti v integrovaných nástrojích CLLD. Máme obrovské možnosti a jsme připraveni absorbovat evropské peníze na smysluplné projekty, je ale otázkou, zdali dostaneme šanci. 
 
  1. Logicky by mělo být jednodušší získat 20 tisíc na opravu zábradlí u školy než pět milionů na novou čističku. Je tomu tak?
Poturčenec horší Turka. To byla zkušenost z minulého programového období. Bylo jedno, jestli jste si žádali o 5 tisíc nebo o 5 milionů. Administrativa byla skoro stejně nesmyslná. I když jste vše konzultovali, probíhali kontroly před, v průběhu i po, stejně ta finální k ničemu nepřihlížela. Mnohé starostky a starostové po těchto neblahých zkušenostech, kdy přes dobrou vůli a maximální zodpovědnost stejně splakali nad výdělkem, jsou proto k čerpání skeptičtí. Třeba je ale přesvědčí aktivní přístup MMR, které rozšířilo metodické aktivity a snaží se byrokracii co nejvíce potlačit.
 
  1. Nadcházející rok 2016 bude zřejmě složitý i z hlediska cestovního ruchu, který je pro mnohé regiony zdrojem příjmů. Peníze z EU na podporu turismu již neplynou. Máte představu nebo požadavek, jak by se mělo v této oblasti pokračovat?
Cestovní ruch byl vždy popelkou. Bohužel i  za trvání minulého programového období, kdy do této oblasti šly miliardy korun. Neexistovala ale jednotná strategie a společné cíle. Určitá část finančních prostředků tak byla prostě jenom spotřebována. A dneska budou chybět.
Na úrovni regionů se musí vytvořit společný tým, který bude aktivity jednotlivých oblastí koordinovat. Prezentace bude vzájemnou synergií a ne, jak tomu bylo mnohdy doposud, živelností bez propojení. Více se bude muset zapojit nejen stát a územní samosprávy, ale také podnikatelské subjekty v této branži. MMR již takové aktivity rozjelo a Svaz měst a obcí bude jistě dělným prvkem týmu.
 
  1. Vidíte nějaké změny k lepšímu v administrativě, v politickém přístupu vlády nebo finančních zdrojích oproti předchozím vládním obdobím?
Zodpovědně musím říct, že Svaz měst a obcí ČR je dnes konečně brán jako seriózní partner jednotlivými ministerstvy, vládou i orgány parlamentu. Svoji pozici jsme získali věcnou a profesionální prací v rámci připomínkových řízení k právním předpisům i v rámci expertních skupin jednotlivých rezortů. Ne vždy se podaří dospět ke kompromisu, ale ty tam jsou doby, kdy jsme seděli v koutě jako chudí příbuzní. Největší boj nás čeká s Ministerstvem financí o podobě RUD. Naopak velmi konstruktivní jsou debaty se zástupci MMR na čele s paní ministryní Šlechtovou. Věřím, že tato pozitivní konstelace nám vydrží velmi dlouho. 
 

©2024 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, všechna práva vyhrazena