MAS Mezilesí CZ.1.08/3.2.00/14.00230

MAS Mezilesí sdružuje k 30. 6. 2014 50 členů, toho 21 z veřejného sektoru, 6 ze sektoru neziskového a 23 ze sektoru soukromého, který je tvořen jak angažovanými občany – fyzickými osobami, tak podnikateli – zemědělci i z ostatních oborů. MAS je otevřeným společenstvím, které v zásadě každému, kdo projeví ochotu podílet se na činnosti MAS, vyhoví s jeho požadavkem na členství. MAS se profiluje jako spolek otevřený, transparentní a propojující různé aktéry, někdy s rozdílnými dílčími zájmy, ovšem jednotícím prvkem pozvednutí socioekonomické a ekologické úrovně regionu MAS. Snahou a cílem činnosti MAS Mezilesí (dále jen „MAS“) je rozvoj území její působnosti s ohledem na potřeby místních obyvatel se šetrným přístupem k životnímu prostředí, spolupráce podnikatelského, veřejného, neziskového sektoru a aktivních občanů, získávání a rozdělování finančních prostředků přímo v regionu. MAS je založena na principu rovnosti hlasů každého člena. MAS mapuje území a potřeby jednotlivých aktérů promítá do komunitně připravované strategie. Na základě znalosti regionu chce pomáhat distribuovat peněžní prostředky z dotačních programů pro připravené subjekty. Podstatná je myšlenka principu rovnosti hlasu každého člena, která v minulosti a i následně byla přetavena do právní formy občanského sdružení, nyní spolku. Máme za to, že tak i institucionálně je tato rovnost ukotvena na právním základě dle našeho přesvědčení nejvhodnější formy MAS s právní subjektivitou.

Operační program Střední Čechy
Integrovaná strategie území (ISÚ) Místní akční skupiny Mezilesí (také „MAS Mezilesí“ nebo pouze „MAS“) je celkovou střednědobou strategií území vymezeného správními obvody obcí v územní působnosti MAS Mezilesí pro období 2014 - 2020, která vychází na principech komunitně vedeného místního rozvoje (CLLD) vychází ze záměrů dlouhodobého udržitelného rozvoje území. Jejím smyslem je propojit subjekty v území, jejich záměry a obecně zdroje financování těchto záměrů.
ISÚ má čtyři základní části:
  1. MAS a ISÚ – vymezení fungování MAS a vztahu k ISÚ
  2. Analytická část – zachycení situace v území
  3. Strategická část – stanovení směřování rozvoje a způsobů naplňování rozvoje
  4. Implementační část – stanovení mechanismů a podpory naplňování ISÚ
Na ISÚ dále navazuji tzv. Programové rámce naplňující cíle ISÚ v kratším období a určují zdroje na jejich realizaci, přičemž by měly určit provázanost ISÚ a jednotlivých operačních programů. Programové rámce jsou sestaveny do  tzv. Integrovaného akčního plánu rozvoje území MAS.
ISÚ také navazuje na předchozí strategické dokumenty zpracované v MAS Mezilesí, a to na Strategii rozvoje obcí sdružených do MAS Mezilesí – léta 2007 – 2013, (EuroPartners Consulting, s.r.o., 2007), Studii pro analýzu současného stavu území v působnosti MAS Mezilesí včetně metodiky získávání dat z území s ohledem na komunitně vedený místní rozvoj (AF-CITYPLAN s.r.o., 2014). Tyto studie jsou expertním příspěvkem a východiskem do mozaiky Integrované strategie území (ISÚ)  Místní akční skupiny Mezilesí na období 2014 – 2020. Materiál „ MAS Mezilesí pro kvalitu života -  Strategický plán LEADER („SPL“) (nejen) pro období 2007  -2013 (MAS Mezilesí, 2007)“ byl zpracováván vlastními silami MAS a návaznost obu strategií je proto logická. Při zpracování ISÚ byl a je akcentován komunitní přístup, odrážející se v mapování názorů místních aktérů nejen na problematiku celkového rozvoje území MAS, ale také logicky na problematiku rozvoje a odstraňování překážek rozvoje v oblastech jejich působnosti.  Tvorba ISÚ vychází ze zásad i)rovnocenného postavení názorů všech subjektů, ii) informační otevřenosti a projednávání MAS navenek i dovnitř,  iii) primárního výzkumu v terénu, a iv) snahou o soulad v okamžiku zpracování ISÚ metodikou příslušných orgánů (máme na mysli zejména MMR, MZe, OP TP).
ISÚ jako strategický dokument je výsledkem práce, názorů, námětů a připomínek širokého pléna partnerů. Jeho věcná náplň vychází z  terénního výzkumu a nespočtu setkání a konzultací. Pokud shrneme naše postřehy z průběhu zpracování ISÚ, můžeme tvrdit, že komunitně vedený přístup má oporu zejména u aktivních aktérů v území a pasivita převládá. Lidé se také lépe hodnotí v tom, co by očekávali, ovšem nabídnuté pozvánky účastnit se veřejných akcí zhusta nevyužívají. Proto se v našem regionu lépe jeví metoda řízených rozhovorů, a dotazníkového šetření, které jsou časově náročnější, ale více vystihují názory aktérů.
Přes výše zmíněné problémy, které jsme považovali za poctivé zmínit, věříme, že je ISÚ odrazem reálných potřeb obyvatel na území MAS Mezilesí.

©2024 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, všechna práva vyhrazena