22. 4. 2024
Od července se má naplno rozjet povolování staveb podle nového stavebního zákona. Lidé budou mít možnost podat své žádosti online a v novém systému se bude pracovat i na úřadech. Podle resortu pro místní rozvoj digitalizace pomůže urychlit povolování, z různých míst jsou ale slyšet pochyby. Jak na ně reaguje a jestli budou úředníci v polovině roku připraveni se ptal časopis Regiony nás baví místopředsedy vlády pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše.
Pane vicepremiére, čeká stavebníky a úředníky na stavebních úřadech horké léto?
Nejsem odborník na počasí nebo klima, ale na to se asi úplně neptáte (smích). Změny, které přináší nový stavební zákon a související předpisy, jsou velké a já chápu, že na mnoha vyvolávají nejistotu, jak se je podaří převést do praxe. Nedávno jsem na školení v Hradci Králové mluvil s úředníky a očekávání jsou u některých dost smíšená. Ano, padlo i slavné: „mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky.“ Tady ale ještě přece nic nedopadlo, povolovat se podle nového stavebního zákona začne od července. Do té doby se snažíme o to, aby byl přechod na novou úpravu pro úředníky co nejhladší. Postupně ve všech krajích školíme, školíme a zase školíme. Od přelomu roku už tím prošlo asi čtyři a půl tisíce úředníků.
Stále ale nejsou hotové prováděcí vyhlášky k novému stavebnímu zákonu. Jak se mají projektanti a úředníci připravit?
Prakticky už hotové jsou – dokončujeme proces schvalování, který běží podle schváleného jízdního řádu. Například vyhláška o požadavcích na výstavbu nebo o stanovení obecních stavebních úřadů už od března visí na webu Ministerstva pro místní rozvoj a přístupné jsou i jinde. Do prvního července, kdy začnou nové předpisy platit, se budou měnit už jen nepatrně. Ono to ale není tak, že úderem půlnoci se všechny stavby budou povolovat podle nových vyhlášek. Stavební projekty jsou finančně náročné a připravují se několik let, nedávalo by proto ekonomický ani žádný jiný smysl je teď předělávat. Z toho důvodu máme v zákoně dlouhé přechodné období. Další tři roky bude možné podávat a schvalovat žádosti podle starých vyhlášek. Je pravděpodobné, že letos to tak ještě bude u většiny projektů.
Nebude to pro úředníky zátěž navíc, když se budou muset vyznat ve starých i nových předpisech naráz?
Určitá zátěž to jistě bude, ale souběh vyhlášek není nic neobvyklého a bez něj by plynulý přechod na novou úpravu nebyl možný. Samozřejmě vnímám obavy, že to povede k odchodu zaměstnanců stavebních úřadů. Jejich personální situace dlouhodobě není dobrá a některé pozice se nedaří obsadit třeba roky. Často tam velký objem práce odvádějí za ne úplně odpovídající plat už jen ti největší srdcaři. Snažíme se to změnit – část staveb přešla na Dopravní a energetický stavební úřad pod Ministerstvem dopravy, kde mají povolování na starost specialisté. Nový stavební zákon přináší také řadu zjednodušení, objem úředních úkonů na běžných úřadech by se měl snížit o 30 až 40 % a část procesů se automatizuje. Vedle toho jednáme s MPSV o změnách v tabulkových platech. Díky digitalizaci stavebního řízení budeme mít přesná data o vytížení jednotlivých úřadů a na to navážeme výkonnostní financování. Zkrátka, úřady, které mají více práce, dostanou také více peněz a budou mít možnost své zaměstnance lépe zaplatit.
Zmínil jste digitalizaci stavebního řízení…
Teď se určitě zeptáte na další problémy (smích). Víte, mě opravdu mrzí, že se kolem nového stavebního zákona a digitalizace stavebního řízení tolik politikaří, přitom je to hlavně technický nástroj, který má sloužit všem stavebníkům a úředníkům. Přinese pevné kratší lhůty a jen jeden proces povolení stavby. Podařilo se nám odstranit zastaralé požadavky například na proslunění, zjednodušili jsme dokumentace. Díky digitalizaci bude možné veškerá povolení, vyjádření a dokumentaci dostat online. Všechny dotčené a stavební úřady, stavebníci budou pracovat a komunikovat v jednom propojeném systému. Budete přesně vědět, v jaké fázi je vaše žádost, kdo se už vyjádřil, kde se případně zasekla. Možný přínos pro ekonomiku se počítá v miliardách a dost mě zaráží, když vidím různé sobecké snahy digitalizaci zablokovat.
Koho tím myslíte?
Jsou v tom silné politické tlaky, ale i zájmy soukromých firem. Opakovaně dochází k tomu, že přes antimonopolní úřad vedou svůj konkurenční boj. Vidíme to u řady strategických veřejných zakázek v dopravě, IT apod. Délku řízení u ÚOHS může zadavatel jen těžko odhadnout, společnosti tak mohou oddálit nebo blokovat veřejné zakázky, ve kterých by pravděpodobně neuspěly. To jim umožňuje držet si svůj podíl na trhu, nepustit na něj schopnější konkurenci.
Úředníky stavebních úřadů a stavebníky ale hlavně zajímá, jestli budou mít dost času se připravit a jak to bude od července fungovat.
Postupně přebíráme jednotlivé verze agendového systému a nejpozději od června k němu budou mít přístup i zaměstnanci přímo na stavebních úřadech. Společně s tím budou mít k dispozici instruktážní videa a různé e-learningové materiály i linku technické podpory. Nebude třeba nic instalovat, přihlásit se mohou odkudkoliv, kde mají připojení k internetu. Vše pojede přes klasické internetové prohlížeče. Oproti systémům, které jsou na stavebních úřadech teď, to bude velký krok kupředu. Dokumentace nebude nikde obíhat, ale bude na jednom společném úložišti. Systém bude centralizovaný a do budoucna směřuje k co největší automatizaci úkonů. Všichni účastníci budou pracovat se stejnou verzí a budou mít okamžitý přehled o průběhu řízení. Tím dojde k maximálnímu zrychlení a zjednodušení práce. V systému bude možné nejen spravovat spisy stavebních řízení, ale také přijímat, vytvářet a odesílat dokumenty nebo přistupovat k různým registrům, katastru nemovitostí a dalším datovým zdrojům státu. Dáváme si záležet na tom, aby byla práce s portálem stavebníka i systémem pro úředníky přehledná a intuitivní. Pro srovnání si můžete představit elektronické bankovnictví – bude to obdobně náročné. Téměř všechny stavební úřady se také přihlásily o finanční podporu na nové IT vybavení, kterou jsme pro ně připravili. Úředníci proto budou pracovat na výkonných noteboocích a velkých monitorech s úhlopříčkou 80 cm.
Takže papírové žádosti a dokumentace skončí? Co když je na stavební úřad někdo přinese osobně?
Nový stavební zákon počítá s tím, že bude možné doručit žádost u některých staveb i v papírové podobě. Ta se ale následně převede na strukturovaná data a umístí na centrální úložiště. Stejně tak bude stále možné fyzicky dojít na stavební úřad a seznámit se se stavem řízení. Každopádně doba, kdy developer potřeboval na stavební dokumentaci velkých projektů nejméně dvojkolák skutečně končí. Trend je v soukromé i veřejné sféře jasný, čím dál víc procesů se digitalizuje a papírových dokumentů bude postupně ubývat. K tomu směřuje i zákon o právu na digitální služby, podle kterého bude mít občan od příštího roku přístup ke všem službám státu online. Samozřejmě za podmínky, že je možné službu digitalizovat. U které to jde, a u které ne, na tom se jednotlivá ministerstva ne vždy shodnou. I proto jsme prosadili vznik Digitální informační agentury, která má mimo jiné za úkol digitalizaci státní správy koordinovat.
Na závěr už jen krátce prosím, prvního července se tedy nebojíte?
To co nám určitě nehrozí, je úplný kolaps povolování staveb, kterým někteří straší. Na druhou stranu, zavádění každého velkého informačního systému se neobejde bez komplikací, a to i v soukromém sektoru – mám s tím osobní zkušenosti. Navíc jsme od začátku počítali s tím, že systém budeme postupně vylepšovat a doplňovat i po prvním červenci. Digitalizovat stavební řízení tato země potřebuje už dlouho. Bude určitě chvíli trvat, než se vše úplně usadí, ale potom už se ke starým pořádkům nikdo nebude chtít vracet.
Zdroj: Regiony nás baví č. 36, odkaz na on-line verzi časopisu